Monday 14 April 2008

Quibdó!

Äntligen har jag kommit fram till Quibdó! Vi kom igår på förmiddagen med ett litet propellerplan som avgick i tid, vilket tydligen är något av ett undantag. Under inflygningen såg man bara regnskog och jag var ett tag lite orolig för att piloten hade kört fel, för det fanns ingen bebyggelse inom synhåll. Tills slut landade vi i alla fall i fullt ösregn, vilket jag ganska snabbt har lärt mig är rätt vanligt. Quibdó ligger bara några mil ifrån världens regnigaste plats: Tutunendo, där det regnar nästan 12 meter per år! Idag var jag ute och skulle handla i affären som ligger tvärs över gatan från vårt hus, när det började regna och jag hann bli dyngsur på de 30 meter jag sprang tillbaka. Fast här är ju ganska varmt, så jag torkade hyfsat fort.

Annars har jag roat mig med att vara magsjuk. Igår mådde jag riktigt dåligt, men nu verkar jag ha repat mig. Men det är tveksamt när jag kommer att kunna äta patacones (stekta matbanankakor) igen, vilket kan innebära ett problem eftersom det är en av stapelfödorna här.

Via länken nedan kan ni se några bilder jag tog idag under och efter en regnstormen som lyckades blöta ner mig så. (Så snart jag har fått i ordning på mitt rum, kommer mer bilder på hur vi bor här.)

***************************************************

Finally I'm in Quibdó! We arrived yesterday morning in a small propeller plan which departed in time. Something I've understood is quite an exception from normal. During our approach to the airport, I couldn't see anything but rain forest and was a little bit worried that the pilot had made a mistake, because there were no sign of habitation anywhere. Finally we landed in pouring rain, which I've quickly learnt is the norm. Quibdó is situated only 40-50km from the rainiest place in the world: Tutunendo, where it rains about 12 meters per year. Today, I was in the shop across the street, when it started to rain and by the time I hade made it the whole 30m back to our house, I was soaking wet. But it's pretty hot here, so I dried up fast.

Otherwise, I have enjoyed a spell of stomach disease. Yesterday I was pretty ill, but now I seem to have recovered. However, I'm not sure when I will be able to eat patacones (fried platancakes) again, which might be a problem since it's one of the main foods here.

Through the link below, you can see some photos I took today during and after the rainstorm that managed to get me completely soaked. (As soon as I have my room in order, I will post some photos of how we live here).


http://picasaweb.google.se/vollmer.nina/Choc?authkey=PiKvMnh1akM

No comments: