Wednesday 23 July 2008

Under attack!

Är kanske en rubrik som, när man bor i Colombia, lätt associeras till gerillastrider och dylikt, men det här är ett helt annat krig som jag pratar om. Det handlar om kriget om herraväldet över vår bostad. Det är nämligen lätt att känna sig under konstant attack här. Ni har redan sett våra vänner kackerlackorna, ödlorna och musen, men de är ingenting emot de riktiga motståndarna vi har här.

Först är det myggen. Jag har slutat räkna myggbetten jag har på framför allt benen. Men de börjar nu bli så många att mina underben har blivit helt oformliga av alla bölder som blir av den allergiska reaktion jag får av betten. Fast mina kollegor/huskamrater uppskattar min närvaro här, eftersom de aldrig blir bitna när jag är hemma... Chocoanerna stirrar förskräckt på mina svullna lemmar och konstaterar glatt att jag har sangre dulce (dvs sött blod). Själv börjar jag fundera på om jag har gjort myggsläktet något alldeles särskilt ont, eftersom de verkar ha bestämt sig för att äta upp mig.

Sen är det myrorna. De är överallt! Och då menar jag ÖVERALLT!!! Och de kryllar. Man kan tro att myror är harmlösa eftersom de är så små, men låt er inte luras. De är onda! Lämna en tallrik framme orörd i fem minuter och den är täckt av ett svart lager myror. Har man tur har de inte hunnit upp på tallriken innan man börjar äta, annars kan man ha som förströelse under måltiden att plocka myror från maten (om man inte känner att man vill ha proteintillskottet förstås). De har även på sistone fått en förkärlek för mitt rum: de kryper på väggarna, in under tangentbordet och favoriten: upp i sängen. Jag lovar att de har en plan att ta över huset! Ni som har läst Gabriel García Marquez Hundra år av ensamhet vet vad jag pratar om.

Och sist men inte minst: möglet. Allting möglar! När jag kom hit, var madrassen i mitt rum möglig. Nu är den bytt. Sedan möglade soffan och vi var tvungna att byta dynan. Om man gör misstaget att hänga/lägga in tvätt i garderoben innan den är helt snustorr, så... just det: möglar den! Jag upptäckte häromdagen även luddiga partier på väggarna i min garderob och visst var det mögel. Och när jag skulle ut på den senaste medföljningen så hade båda mina ryggsäckar utvecklat ett vitt ludd: mögel!

Ibland får jag en känsla av att djungeln inte vill ha oss här...

No comments: